SULJE
Nybörjare 1959

På 1960-talet höll Tove Jansson flera privata utställningar och ändrade sin signering: tidigare hade hon signerat ”Tove”, nu började hon signera sina tavlor med ”Jansson”. ”Tove” hade helt enkelt fått betydelsen mumintrollens mamma, ”Jansson” var fri från denna förhandsinställning.

Nybörjare är ett uttryck för Tove Janssons förnyade bildkonstnärskap: målningen uttrycker anspråkslöshet jämfört med självporträttens jag från 1940-talet. De kraftiga färger som kännetecknade målaren är nu mer dämpade, färgskalan är klarare. Självporträttet utmanar inte, provocerar inte och strider inte. Här tar Tove lugnt avstånd från sin roll som illustratör och tecknare. Porträttet beskriver sakligt konstaterande att konstnärens produktivitet faktiskt bygger på flitigt, rätt vardagligt arbete.

Målningens namn beskriver det ständiga kravet på förnyelse: även om hon redan har en lång konstnärskarriär bakom sig känns det ändå naturligt för henne att kalla sig nybörjare. Förnyelsen fick inspiration även i privatlivet. I mitten av 1950-talet började den viktigaste berättelsen i Toves liv när hon träffade sin livskamrat, konstnären och grafikern Tuulikki Pietilä.